Publication:
พระสงฆ์จิตอาสา: สวนทางหรือว่าตามพระธรรมวินัย

dc.contributor.authorวุฒินันท์ กันทะเตียน
dc.contributor.authorwutthinant Kantatianen
dc.date.accessioned2023-12-16T06:32:05Z
dc.date.available2023-12-16T06:32:05Z
dc.date.issued2021
dc.date.issuedBE2564
dc.description.abstractพระสงฆ์จิตอาสา เป็นภาพที่ประชาชนมักพบเห็นในช่วงเวลาและสถานการณ์ต่างๆ อาทิ ในภาวะอุทกภัย วาตภัย ปัญหาภัยแล้ง ปัญหาทรัพยากรธรรมชาติสิ่งแวดล้อม ปัญหาการดำรงชีพ หรือแม้กระทั่งวิกฤตจากไวรัสโควิด-๑๙ เป็นต้น รูปแบบการช่วยเหลือ เช่น การมอบวัตถุสิ่งของเพื่อเป็นเครื่องยังชีพ และรูปแบบการช่วยเหลือโดยการเป็นผู้นำในการทำโครงการต่างๆ เพื่อรับมือหรือแก้ปัญหาที่เกิดขึ้นในพื้นที่ชุมชน กิจดังกล่าว พุทธศาสนิกชนบางส่วนเห็นว่าเป็นกิจที่ไม่เหมาะสมกับการเป็นบรรพชิต และสวนทางกับพระธรรมวินัย แต่สำหรับพระสงฆ์จิตอาสาเอง ได้ยืนยันว่าเป็นสิ่งที่เป็นไปตามพระธรรมวินัยแน่นอน เมื่อทบทวนจากหลักการและข้อเท็จจริงแล้วสิ่งที่พระสงฆ์ทำอยู่นั้นไม่ได้ขัดหรือแย้งกับหลักการใหญ่ แต่วิธีปฏิบัติอาจเสียความประพฤติอยู่บ้าง ซึ่งไม่ถึงกับทำให้ขาดจากความเป็นสงฆ์ ดังนั้น หากพระสงฆ์จิตอาสาจะทำหน้าที่อย่างอิสระและปราศจากข้อกังขา ต้องทำงานบนฐานข้อเท็จจริงและหลักการ คือ ๑) การไม่เหินห่างจากไตรสิกขา ๒) การศึกษากฎกติกาของชาวโลกเพื่อหลีกเลี่ยงข้อโต้แย้งที่อาจจะเกิดขึ้นได้
dc.description.abstractThe general public often witnessed Buddhist monks engaged in volunteering efforts in times of crisis, like flood, storm attacks, drought and other environmental problems, difficult living conditions, or more recently, the Covid-19 pandemic. The voluntary efforts in which those volunteer monks are engaged consist of various activities, such as donating essential household items, and leading in ad hoc projects that assist the affected communities. The practice is viewed by some Buddhist adherents as unbecoming to the spirits of monasticism and contradictory to the Monastic Discipline (Dhammavinaya). On the contrary, the volunteer monks believe that the service is allowed by the Discipline. By taking the Discipline and monks’ practice into consideration, it was found that a monk is allowed to perform such volunteering role and being a volunteer monk is not against the principle.Yet, some forms of practicing it may fall away from good behaviour (Acara-vipatti). Therefore, a volunteer monk with the will to perform volunteering practice without undue criticism and dispute should adhere to two major principles as follows: 1) he strictly abides by the Threefold Training (Trai Sikkha), and 2) he learns further the public’s norms and attitudes towards monkhood.en
dc.identifier.urihttps://harrt.in.th/handle/123456789/4407
dc.language.isoth
dc.subjectพระสงฆ์
dc.subjectจิตอาสา
dc.subjectพระธรรมวินัย
dc.subjectVolunteer
dc.subjectMonk
dc.subjectContradiction
dc.subjectThedoctrine
dc.subjectAnd The Discipline
dc.subject.isced0223 ปรัชญาและจริยธรรม
dc.subject.oecd6.3 ปรัชญา จริยธรรมและศาสนา
dc.titleพระสงฆ์จิตอาสา: สวนทางหรือว่าตามพระธรรมวินัย
dc.title.alternativeA Buddhist Monk as a volunteer: Conflict or not conflict with theDoctrine and the Discipline (Dhammavinaya)en
dc.typeบทความวารสาร (Journal Article)
dspace.entity.typePublication
harrt.itemID1137
harrt.researchAreaพุทธศาสนศึกษา
harrt.researchGroupปรัชญา
harrt.researchTheme.1พุทธศาสนศึกษา
mods.location.urlhttps://so02.tci-thaijo.org/index.php/JGSR/article/view/252707
oaire.citation.endPage104
oaire.citation.issue3
oaire.citation.startPage88
oaire.citation.titleวารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
oaire.citation.titleJGSR Journal of Graduate Studies Reviewen
oaire.citation.volume17
Files