Search Results
ระบอบอาณานิคมของอังกฤษในพม่าและแหลมมลายูกับการจัดการมณฑลพายัพของรัฐสยาม ค.ศ. 1894-1933
ชัยวัฒน์ ปะสุนะ, Chaiwut Pasuna (2021)
This thesis studies the processes of British colonial administration in Southeast Asia, specifically in Burma and Malay Peninsular, as a model for administrative of the Siamese government in the Monthon Payap during 1894-1933, and the learning... and the adoption process of the British colonial regime in Burma and Malay Peninsular for the administration to Monthon Payap. The study shows the confrontation with British colonial in the Monthon Payap that resulted in the Siamese government centralizing its
ประวัติศาสตร์การพยาบาลและการผดุงครรภ์ในสยาม พ.ศ. 2439 ถึง 2478: การทำให้ทันสมัยในบริบทอาณานิคม
Pavinee Bunnag, ตามไท ดิลกวิทยรัตน์, Tamthai Dilokvidhyarat (2021)
The study “History of Nursing and Midwifery in Siam from 1896 to 1935: the Colonial Context of Modernization,” aims to study history of nursing and midwifery in Siam during the modernizing period within the colonial context. The study shows: 1
วัดเบญจมบพิตร : การแสดงออกซึ่งความเป็นไทยและการเขียนประวัติศาสตร์ของรัฐชาติ
Koompong Noobanjong, คุ้มพงศ์ หนูบรรจง, พินัย สิริเกียรติกุล, Pinai Sirikiatikul (2014)
and 3) expressing the ideological views of the ruling elites on Thai nationhood. Informed by the post-colonial theories, the study examines this so-called “Marble Temple” through its politics of representation in creating Siam’s self-image..., but took place among states within the region as well. Siam in the 19th century was a regional colonial power, not a victim of Western aggressions as widely publicized by the conventional historiography. By utilizing khwampenthai as a mode
อีสานและลาวในทัศนะของนักสำรวจชาวฝรั่งเศสจากรายงานการสำรวจในพุทธศตวรรษที่ 25 (พ.ศ. 2401-2446)
นัชชา อู่เงิน, Nutcha Uoongoen (2015)
during 1879-1896, (5) Paul Neis in 1882, and (6) Etienne Aymonier during 1882-1897. Their exploration reports made the French government truly begin to establish colonies in the Greater Mekong Subregion, especially I-san and Laos. Moreover, Siam... land though they were far behind form western countries, and considered them a peaceful land with little resistance against French colonialism. However, the true problem in establishing colonies there was Siam since the two lands were still being ruled
ทัณฑนิคม: ปฏิบัติการราชทัณฑ์สมัยใหม่สมัยคณะราษฎร
ศรัญญู เทพสงเคราะห์, Sarunyou Thepsongkraow, พินัย สิริเกียรติกุล, Pinai Sirikiatikul (2020)
The paper aims to study the history of modern penal colonies in Thailand during the 1930s–1950s by exploring concept, establishment and development of penal colonies. The study found that modern penal colonies were the result of efforts to penal... reform after the Siamese Revolution 1932 under the concept of inmates rehabilitation for good citizenship which led to the establishment of Penal Colonies in Yala and Nakhon Ratchasima Province. Penal practice in penal colonies focused on economic
การเปลี่ยนแปลงทางเศรษฐกิจและสังคมในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ สมัยอาณานิคม : มองผ่านการผลิตและบริโภคกาแฟ
โดม ไกรปกรณ์, Dome Kraipakorn (2014)
This article aims to study the economic and social changesin Southeast Asia during the colonial period (17th -the middle of the 20th century)by studying the case of coffee production and consumption. Coffee... plantswereused in commercial agriculture bywestern colonial powers who promoted cultivation inSoutheast Asian countries, in order to supply the world market. The study found that the colonial period was the time during whichpowerful western countries
ไม้สัก: ลัทธิจักวรรดินิยม และบทบาทของอังกฤษในความสัมพันธ์สยาม – ล้านนา ก่อนพ.ศ. 2442
อารยา ฟ้ารุ่งสาง, Araya Farungsang, พศุตม์ ลาศุขะ, Pasoot Lasuka (2021)
This article argues that economic interests from teak trade and teak concessions are crucial factors that led to the directcontrol of Lanna by Siam, and the abolition of the colonial status of Lanna in 1899and the annexation of Lanna territory... and the allowance of Lanna leaders which enabledBritish traders to freely conduct teak trade, followed by the same-contents treaties signed by Siam and other 14 states have greatly satisfied Britain and resulted in a no-colonial status for Siam. The results
หนังสือพระราชพิธีสิบสองเดือนกับประสบการณ์แบบอาณานิคม
วิศรุต พึ่งสุนทร, Visarut Phungsoondara, กรพนัช ตั้งเขื่อนขันธ์, Kornphanat Tungkeunkunt (2019)
to the colonial cities during the tours of Singapore, Java and India in 1870 and 1871. The royal ceremonies are presented as festivities of diversity and consolidation of cultures and religions along with the image of a social order. This in turn reflects a... particular image of social and cultural order of colonial cities under colonial administration at the time. This article also argues that the historical experience of colonial social world was masked within the accounts of royal ceremonies explicated
ก่อนจะถึง ไทยกึ่งเมืองขึ้น: การเคลื่อนไหวทางภูมิปัญญาฝ่ายซ้ายยุคแรกเริ่มของ อุดม สีสุวรรณ ในการเมืองไทยหลังสงครามโลกครั้งที่ 2, ในช่วงปี 2490-2491
ธิกานต์ ศรีนารา, Thikan Srinara, พศุตม์ ลาศุขะ, Pasoot Lasuka (2022)
Udom Sisuwan was a Thai left-wing intellectual best known for authoring Thai kung muangkhun(Semi-colonial Thailand) (1950) under the pen name "Aranya Phromchompoo," largely considered to be the first Thai history book written under... describing Thai society as "semi-colonial". Udom had also written works on Thai politics and played a key role in spreading Marxism into Thai society by translating and creating Marxist terms from other languages into Thai. All
คุ้มหลวงและเวียงแก้วของเจ้าเชียงใหม่ในสมัยรัชกาลที่ 5 เรื่องราวที่ไม่ถูกเล่าถึงในพงศาวดารสยาม และร่องรอยที่พบในหลักฐานอื่น
โดม ไกรปกรณ์, Dome Kraipakorn, พินัย สิริเกียรติกุล, Pinai Sirikiatikul (2014)
ต่างชาติ และประวัติศาสตร์บอกเล่า โดยอาศัยวิธีการทางประวัติศาสตร์และแนวคิดเรื่องอาณานิคมภายใน (Internal Colonialism) ที่เสนอว่ารัฐบาลสยามจัดการดินแดนล้านนาในรูปแบบเดียวกับที่มหาอำนาจตะวันตกใช้กับประเทศ อาณานิคมของตน จากการศึกษาพงศาวดารของสยามเล่มสำคัญที่..., other sources like archival documents, memoirs and oral history should also be studied alongside with the concept of internal colonialism. The main thai-chronicle of lanna-history, the Yonok Historical Annual, written by Phraya Prachakitkorrajak (Cham