Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
No Thumbnail Available
Publication

Research Methods in Language Teaching and Learning: A Practical Guide

Ulla, Mark B. (2022)

No Thumbnail Available
Publication

Thai EFL University Teachers’ Beliefs and Practices about Vocabulary Learning Strategies

Pookcharoen, Suphawat (2016)

Over the past two decades, research has increasingly accentuated the relationship between language teachers’ beliefs and their pedagogical practices. Relatively few studies, however, have been dedicated to the teachers’ beliefs and practices with respect to vocabulary instruction, despite the pivotal role that vocabulary acquisition plays in language learning. This mixed methods study seeks to bridge the gap by investigating intricate relationships between Thai EFL university teachers’ beliefs and pedagogical practices regarding specifically vocabulary instruction. A questionnaire was administered with twenty-four teachers, five of whom subsequently participated in a follow-up semi-structured interview. The results indicate that although the teachers were aware of and employed a wide range of vocabulary learning strategies, there existed discrepancies between the teachers’ perceived usefulness of strategy and the frequency of strategy use in their instructional practices. This incongruence was attributable to various contextual factors, affirming that relationships between teachers’ beliefs and practices were highly controversial and complex. Pedagogical implications and recommendations for further research are also discussed based on the findings of the current study.

No Thumbnail Available
Publication

Developing Academic Writing Skills through a Task-Based Approach: A Case Study of Students’ Collaborative Writing

Thirakunkovit, Suthathip, Boonyaprakob, Kornsiri (2022)

This mixed-methods study explored the students’ learning from the task-based collaborative writing process (Ellis, 2003; Willis, 1996) and the effects of its process on their writing improvement in a compulsory academic writing course. Due to the Covid-19 pandemic, this course was conducted completely online. This 15-week course followed the parallel sessions of 1) the instructor lectures for the writing practices and student practices of collaborative writing in class, 2) students collaboratively write their first draft outside classroom, 3) the instructor’s oral and written feedback for the first draft of students’ work, 4) online group conference among group members to collaboratively reflect their own learning from instructor feedback, and 5) collaborative revision of the first draft before submitting a final draft. These sessions recurred four times during the course when the students worked on each assigned task that made up a group project. These four writing tasks included a research proposal, a literature review, a report of interviews or surveys, and discussion of the findings. At the end of the semester, all groups orally presented their projects. Data were collected from two drafts of all four essays, group conferences with the instructor, and dialogues during group reflection conferences. Overall, the participating students were found to have positive perception of the task-based collaborative writing because it allowed them to have a deeper understanding of the research process and improve the content and organization of their writing. Implications suggest aspects of the process that contribute to the students’ positive perceptions and writing improvements.

No Thumbnail Available
Publication

การพัฒนารูปแบบการสอนการอ่านเชิงวิชาการโดยใช้แนวทางการเรียนรู้ภาษาเพื่อความรู้ความเข้าใจทางวิชาการ ในการพัฒนาความสามารถในการอ่าน ภาษาอังกฤษทางวิชาการ กลวิธีการเรียนรู้และทักษะการแก้ปัญหา

ฉัตรปวีณ อำภา, วิสาข์ จัติวัตร์, ดร.ธีร์ดนัย กัปโก (2021)

การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพรูปแบบการสอน 2) ศึกษาการใช้กลวิธีการเรียนรู้ 3) ศึกษาทักษะการแก้ปัญหา 4) ศึกษาความคิดเห็น กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาปริญญาตรี สาขาภาษาอังกฤษ คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยกรุงเทพธนบุรี ภาคเรียนที่ 2... เทอม 2563 จำนวน 30 คน โดยเป็นตัวแทนประชากร เครื่องมือที่ใช้คือ 1) รูปแบบการสอน 2) แบบสอบถาม 3) แบบวัดกลวิธีการเรียนรู้ 4) แบบวัดความสามารถในการอ่าน 5) แบบวัดทักษะการแก้ปัญหา สถิติที่ใช้ คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและค่าทดสอบที (t-test) พบ

No Thumbnail Available
Publication

Using Shakespeare’s Measure for Measure as a Means of Developing Different Modes of Student Authorship

Smyth, Stella (2014)

No Thumbnail Available
Publication

การวิเคราะห์ข้อผิดพลาดด้านคำศัพท์ในการเขียนภาษาอังกฤษระดับย่อหน้า ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยศิลปากร วิทยาเขตสนามจันทร์

พนิตภิชาญ์ มานอก, ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูน, ดร.ธีร์ดนัย กัปโก (2022)

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาข้อผิดพลาดด้านคำศัพท์ในงานเขียนภาษาอังกฤษระดับย่อหน้าของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยศิลปากร 2) เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาในการเรียนการสอนทักษะการเขียนภาษาอังกฤษระดับย่อหน้า กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษา...เสียง (Vowel-based type) คิดเป็นร้อยละ 2.5 2) แนวทางการพัฒนาในการเรียนการสอนทักษะการเขียนภาษาอังกฤษระดับย่อหน้า

No Thumbnail Available
Publication

Computer-Aided Argument Mapping within Metacognitive Approach: Its Impact on Students’ Argumentative Writing Performance and Self-Regulated Learning

Robillos, Roderick Julian, Thongpai, Jakkrapong (2022)

Digital visual mapping to date has recently been implemented in an English Foreign Language (EFL) classroom. However, there is a growing need to implement this digital mapping tool within a strategic approach for more effective and self-regulated learning. This paper aimed to investigate the effects of Computer-Aided Argument Mapping (CAAM) within the metacognitive approach on Thai EFL learners’ argumentative writing performance across the development of writing content and writing coherence and their self-regulation of learning. A mixed-method type of research was employed involving a one-group of pre- and post-test design. A total of 21 Second Year college students was purposively selected as samples. A Self-Regulation of Learning Scale (SRS) was also used to track the development of their self-regulation. Results reveal that students’ argumentative writing performance made noteworthy gains as manifested by a significant difference between their pre- and post- test results. Furthermore, five of six SRL components reveal a significant relationship with students’ argumentative writing performance indicative that they have become more self-regulated in their learning in terms of planning, self-monitoring, evaluation, effort, and self-efficacy. Qualitative findings reveal that the participants have positively welcomed the use of CAAM on their writing processes and self-regulation. Finally, the study findings provide thoughtful insights into utilizing digital mapping within the metacognitive approach to improve students’ argumentative writing skills and self-regulated learning as well as revolutionize EFL learning classrooms in this digital period.

No Thumbnail Available
Publication

การสอดแทรกภาษาอังกฤษในรายวิชาที่ไม่ใช่วิชาภาษาอังกฤษ

สมโภชน์ พนาวาส, Panawas, Sompoet (2015)

ทำให้ภาษา อังกฤษมีความสำคัญมากยิ่งขึ้นโดยรัฐมีนโยบายให้ประชาชนทุกคนได้เรียนรู้ทักษะภาษาอังกฤษมากยิ่งขึ้น โดยกำหนดให้มีการสอนสอดแทรกภาษาอังกฤษในทุกรายวิชาในระบบการศึกษาทุกระดับ ซึ่งนโยบาย ดังกล่าวอาจไม่มีปัญหาสำหรับผู้สอนที่สำเร็จการศึกษาสาขาวิชาภาษา...อังกฤษหรือมีทักษะภาษาอังกฤษ อยู่บ้างแต่ทำให้เกิดปัญหาและเป็นข้อกังวลสำหรับผู้สอนที่ไม่ได้สำเร็จการศึกษาในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ หรือขาดทักษะภาษาอังกฤษ บทความนี้จึงเสนอแนวทางเพื่อให้ผู้สอนที่สอนในรายวิชาอื่น ๆ ที่ไม่ใช่วิชา ภาษาอังกฤษแต่ต้องสอนภาษาอังกฤษสอด

No Thumbnail Available
Publication

Challenges and Solutions in Teaching English through Poetry to EFL Students at Hajjah University: A Case Study of William Wordsworth’s Lucy and John Donne’s Death Poems

Syed, Akbar Joseph A., Wahas, Yazid Meftah Ali (2020)

Poetry is an effective and reliable material in teaching English language. It offers astounding opportunities for reading, writing, speaking and listening practices for English learners. Teaching English through poetry has many advantages such as it being of authentic material, being a medium to express emotions and feelings, being a wonderful carrier of culture, and being able to help improve students’ linguistic knowledge and skills. Poetry is often regarded as the most sophisticated genre of literature, comprising a variety of contents that are narrative, lyrical and dramatic in nature. Some of the difficulties teachers face while teaching English through poetry are the students’ proficiency level, the teachers’ method of teaching and the chosen poetry texts. Thus, this paper proposes to explore the advantages of teaching English language through poetry and its challenges at Hajjah University in Yemen, from which suggestions for choosing poetries to teach English will be given with special reference to “Death, be not Proud” and “Lucy”, as well as other suggested teaching methods for students of the Bachelor of Education (English) program at Hajjah University in Yemen.

No Thumbnail Available
Publication

Raters’ orientation in a paired speaking test

Singto, Sayamon (2012)

นวิจัยเชิงคุณภาพชิ้นนี้มุ่งศึกษาแนวทางที่ผู้ประเมินใช้ในการประเมินผลการสอบทักษะการพูดแบบเป็นคู่ โดยมีจุดประสงค์เพื่อศึกษา 1) วิธีการให้คะแนนของผู้ประเมิน และ 2) ลักษณะต่างๆของการสนทนาที่ผู้ประเมินใช้ในการประเมินผลการสอบทักษะการพูดแบบเป็นคู่ โดยใช้...ข้อ มูลจากผู้ประเมินทั้งสิ้นจำนวน17 คน ที่ได้ดูวิดีทัศน์การสอบทักษะการพูด ของนักศึกษา 3 คู่ หลังจากดูวีดีทัศน์ของนักศึกษาแต่ละคู่เสร็จสิ้น ผู้ประเมินจะทำการให้คะแนน และพูดอธิบาย เกี่ยวกับลักษณะต่างๆ ของการสนทนาที่ผู้ประเมินใช้ในการให้คะแนน รวมทั้ง