Search Results
ประวัติศาสตร์นิพนธ์ฟิลิปปินส์: จากยุคอาณานิคมถึงยุคหลังอาณานิคม
สิริฉัตร รักการ, ทวีศักดิ์ เผือกสม, Sirichat Rakkan, Davisakd Puaksom (2015)
The historiographies has the important role in the politics of the Philippines from the colonial period to the present day. It was the main instrument for manufacturing the legitimacy of the Spain’s, America’s, and Japanese’s occupation... and their colonial rule. Likewise, it was a major machine in creating a collective self-consciousness of the nationalist movement against the colonial powers during the late nineteenth and early twentieth centuries. Currently in the post-colonial period, the project
"ประเทศ" กัมพูชาของพระองค์มจะส์วัตถาและยุคนธร
ธิบดี บัวคำศรี, Thibodi Buakamsri (2014)
in the French metropole, were to mobilize people to uprise and challenge against the French colonial administration in Cambodia respectively. In Votha's view, the Country of Cambodia was the Buddhist kingdom which had been destroying by the unbeliever Frenchmen.... For Yukanthor, his civilized country had a thousand years long history which belong to the Khmer, the first civilized branch of the great Aryan family, which had been destroying by the wicked Frenchmen. Those ideas and thoughts were circulated in both colonial
พัฒนาการของหนังสือเรียนประวัติศาสตร์กัมพูชาตั้งแต่สมัยอาณานิคมฝรั่งเศสถึงปัจจุบัน
มิตร ทรัพย์ผุด, วุฒิชัย นาคเขียว (2014)
textbooks on Cambodian history textbooks today? The problematic of this article: how were Cambodian history textbooks developed from the French colonial period to the present? This article aims to study the development of Cambodian history textbooks from... the French Indochina to the present. The results: firstly, the development of the Cambodian history textbooks may be divided into 3 periods : colonial period, 1904 - 1954
ประวัติศาสตร์เวียดนามตอนใต้ตั้งแต่คริสต์ศตวรรษที่ 8 ถึงกลางคริสต์ศตวรรษที่ 20
วชรพร นวลตา, Vacharaporn Nualta (2014)
of Vietnam came together briefly under the Nguyen Dynasties from 1802, only to be separated again by French colonial ambition. The French annexed Cochinchina in 1867, and by doing so divided southern Vietnam into 2 areas, Annam and Cochinchina. Cochinchina... was governed directly as a French colony, thus differing from the Annam Protectorate where Vietnamese court still functioned up until the mid-20th century. In all, the study of ‘Southern Vietnam’ in historical context points to the fact that this area had
Early French Colonial Education in Hanoi, 1904- 19301
Banjop Wongsupan, Chanchai Khongphianthum, ชาญชัย คงเพียรธรรม (2017)
During the early French colonization of Hanoi, the Vietnamese societies and cultures of this capital were extremely transformed and evidently assimilated to the European material and mental cultures, especially by means of French colonial education.... Many questions have been raised: what are the French colonial educational policies in Vietnam?
กัมพุชสุริยา: การผลิตและการเผยแพร่งานเขียนประวัติศาสตร์ในกัมพูชาสมัยอาณานิคม ค.ศ. 1926-1953
วุฒิชัย นาคเขียว, Wuttichai Nakkiew (2017)
การศึกษาที่ผ่านมาเกี่ยวกับวารสารกัมพุชสุริยา ซึ่งเป็นวารสารภาษาเขมรฉบับแรกที่ตีพิมพ์เผยแพร่ตั้งแต่ ค.ศ. 1926 ให้ความสำคัญกับเนื้อหาด้านวรรณกรรมและพุทธศาสนาเป็นหลัก แต่งานเขียนด้านประวัติศาสตร์ที่มีอยู่จำนวนมากกลับไม่ได้รับความสนใจศึกษาอย่างจริงจัง งานวิจัยนี้จึงมุ่งศึกษางานเขียนด้านประวัติศาสตร์ที่ปรากฏในวารสารฉบับนี้ การผลิตและการเผยแพร่ความรู้ด้านประวัติศาสตร์ในวารสารกัมพุชสุริยา ระหว่าง ค.ศ. 1926-1953 เช่น งานเขียนเกี่ยวกับกำเนิดปราสาทนครวัด งานเขียนพงศาวดารกัมพูชา งานค้นคว้าทางประวัติศาสตร์วัฒนธรรมกัมพูชา และงานแปลประวัติศาสตร์และอารยธรรมโลก เป็นความพยายามครั้งสำคัญในการแสวงหาและสถาปนาความรู้เกี่ยวกับประวัติศาสตร์ของปัญญาชนฝรั่งเศสกับชนชั้นนำกัมพูชา เพื่อสร้างสำนึกและตัวตนทางประวัติศาสตร์ของกัมพูชาให้ชัดเจนขึ้น รวมทั้งเพื่อเชื่อมโยงเรื่องราวประวัติศาสตร์กัมพูชาเข้าเป็นส่วนหนึ่งของประวัติศาสตร์อารยธรรมโลก การผลิตและการเผยแพร่ประวัติศาสตร์เหล่านี้ มีอิทธิพลต่อการวางรากฐานมโนทัศน์เกี่ยวกับอดีตและคุณค่าทางวัฒนธรรม นอกจากนี้ยังนำไปสู่การก่อเกิดสำนึกความเป็นชาติของกัมพูชา
อารยธรรมอิสลามกับความขัดแย้งในตะวันออกกลางในทัศนะของ แซมมวล ฮันทิงตัน และเอ็ดเวิร์ด ซาอิต
สัญญา ชีวะประเสริฐ, Sanya Chevaprasert, โดม ไกรปกรณ์, Dome Kraipakorn (2021)
of Orientalism, which describes knowledge of the East as something created by the West. To justify the colonial regime, Said sees a completely different devision as the false knowledge inherited from the colonial era that have been used
หนังสือพระราชพิธีสิบสองเดือนกับประสบการณ์แบบอาณานิคม
วิศรุต พึ่งสุนทร, Visarut Phungsoondara, กรพนัช ตั้งเขื่อนขันธ์, Kornphanat Tungkeunkunt (2019)
to the colonial cities during the tours of Singapore, Java and India in 1870 and 1871. The royal ceremonies are presented as festivities of diversity and consolidation of cultures and religions along with the image of a social order. This in turn reflects a... particular image of social and cultural order of colonial cities under colonial administration at the time. This article also argues that the historical experience of colonial social world was masked within the accounts of royal ceremonies explicated
แนวคิดและยุทธศาสตร์ทางการเมืองของ ดี. เอ็น. ไอดิต ในช่วง ค.ศ. 1951-1965
ตวงทิพย์ พรมเขต, Tuangthip Phromkhet (2015)
วิทยานิพนธ์นี้ศึกษาแนวคิดและยุทธศาสตร์ทางการเมืองของ ดี. เอ็น. ไอดิต เลขาธิการพรรคคอมมิวนิสต์อินโดนีเซียระหว่างปี 1951-1965 ซึ่งมีความสำคัญอย่างยิ่งต่อการกำหนดทิศทางและการขับเคลื่อนพรรค ภายใต้การนำของไอดิต พรรคคอมมิวนิสต์อินโดนีเซียเติบโตขึ้น มีฐานมวลชนและแนวร่วมให้การสนับสนุนมากที่สุดนับตั้งแต่ก่อตั้งพรรค จนถือได้ว่าเป็นพรรคคอมมิวนิสต์ที่มีขนาดใหญ่ที่สุดในโลกนอกค่ายคอมมิวนิสต์ก่อนจะถูกปราบอย่างราบคาบในปี 1965 ข้อเสนอหลักของวิทยานิพนธ์คือแนวคิดและยุทธศาสตร์ทางการเมืองของไอดิตในช่วงปี 1951-1965 วางอยู่บนพื้นฐานการวิเคราะห์โครงสร้างสังคม การประเมินสถานการณ์และเงื่อนไขทางการเมือง เศรษฐกิจ และสังคมอินโดนีเซียเป็นสำคัญ โดยมีลักษณะที่ยืดหยุ่น มีพัฒนาการทางความคิดที่ต่อเนื่อง และมีการปรับเปลี่ยนภายใต้บริบททางการเมืองและสังคมอินโดนีเซียที่มีการเปลี่ยนแปลงในแต่ละช่วง ที่สำคัญคือการปรับเปลี่ยนแนวทางจากการสร้างแนวร่วมแห่งชาติและการต่อสู้ทางรัฐสภา ซึ่งปฏิเสธการต่อสู้ด้วยอาวุธในทศวรรษ 1950 มาสู่การปลุกระดมมวลชนอย่างหนักในปี 1963 เป็นต้นมา จนนำไปสู่ความพยายามติดอาวุธให้กับชาวนา และนำไปสู่ความขัดแย้งกับกองทัพอินโดนีเซีย จนกระทั่งถูกปราบในเหตุการณ์เกสตาปูปี 1965
สมมุติว่ามี “ล้านนา”: พื้นที่ อำนาจ-ความรู้ และมรดกของอาณานิคมสยาม
ทินกฤต สิรีรัตน์, Tinakrit Sireerat, ตามไท ดิลกวิทยรัตน์, Tamthai Dilokvidhyarat (2021)
This article investigates the relationship between power-knowledge, the production of space, and the legacy of Siam’s colonialism, which has shaped the spatial imagination of “Lanna.”The process can be divided into 4 periods: the spatial imagination