ปรัชญา - อื่นๆ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ปรัชญา - อื่นๆ by Degree Grantor(s) "มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Publicationการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตล้านนาอุทัย ขุมเหล็ก; UTHAI KHUMLEK (2019)วิทยานิพนธ์นี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา 2) เพื่อศึกษาปัญหาอุปสรรคในการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา 3) เพื่อเสนอแนวทางในการการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา ผลการวิจัยพบว่า : 1) สภาพการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา พบว่า มหาวิทยาลัยมีการดำเนินงานโครงการค่ายคุณธรรม เป็นไปตามขั้นตอนอย่างเป็นกระบวนการ (PDCA) คือ มีการวางแผน (Plan) การดำเนินการ (Do) ตรวจสอบความพร้อมในการดำเนินโครงการของฝ่ายต่างๆ ดำเนินงานโครงการตามแผนที่วางไว้ มีการสรุปผลตรวจสอบและประเมินผลโครงการ (Check) และการนำผลไปพัฒนา(Act) 2) ปัญหาอุปสรรคในการพัฒนาคุณธรรมและจริยธรรมของนักศึกษา พบว่า มหาวิทยาลัยมีสถานที่ไม่เอื้ออำนวยต่อการจัดกิจกรรมที่หลากหลาย มีการดำเนินงานโครงการตามแผนล่าช้า บุคลากรที่รับผิดชอบมีจำนวนน้อย นักศึกษายังมีพฤติกรรมที่แสดงออกในลักษณะที่ขาดวินัย ความซื่อสัตย์สุจริตและจิตสาธารณะ 3) แนวทางการพัฒนาคือควรจัดกิจกรรมที่เน้นการมีส่วนร่วมของนักศึกษา ให้เข้ามาศึกษาเรียนรู้ ปฏิบัติด้วยตนเองและมุ่งพัฒนาให้ครบกระบวนการ โดยเฉพาะการพัฒนาจิตใจ สร้างเสริมให้มีจิตสำนึกในหลักธรรม
- Publicationการศึกษาเชิงวิเคราะห์ความรุนแรงในภาพยนตร์ของเควนติน ทาแรนติโน่ด้วยหลักปรัชญาและศาสนาศิริเพ็ญ ชัยสนิท; SIRIPEN CHAISANIT (2018)The objectives of this research were : 1. To study violence in movies 2. To study violence in Quentin Tarantino’s movies 3. To analyze violence in Quentin Tarantino’s movies on philosophy and religion. The thesis was the qualitative research and documentary research methodology, the data was analyzed using the data from the Tipitaka and relevant texts/documents, especially the thesis of concept about analytical study of violence in movies of Quentin Tarantino on Philosophy and Religion. The results of the study were as follows: 1. Violence in movies is a point that has been presented continuously, Violence contents and details have been presented in various scenarios such as structural violence and physical violence which is the most appearance in the movies. This type of violence is related to violence concept in Theravada principles which mentioned that violence is the way of evilness creation and we should not get involved— way of bad action). Way of bad action consists of 3 types of bodily action, 4 types of verbal action, and 3 types of mental action. 2. Violence in Quentin Tarantino’s movies have got theme that presents violence as majority and also it is connected to Philosophy in term of simulacra and hyper reality. This philosophy concept is belonged to Jean Beaudrillard. Not only his movies are connected to Philosophy, but they are also connected to Christianity principles about human defilement and craving, and slavery and release. Besides Christianity, his movies are also connected to Theravada Buddhism. They are able to be related to six type of characteristic behaviour since his main players showed hate and delusion very clearly. 3. Analyze violence in Quentin Tarantino’s movies on Philosophy and Religion. Based on Theravada principles by the ten way of bad action. Results his movies shows violence from the beginning until the end of them. According to the way of bad action, most of his players have got mental actions about ill-will and false view until they are not able to put themselves back to a right way. From this reason, his players choose violence as a solution to show bodily actions and verbal actions. For bodily actions, players always kill and hurt each other (destruction of life) to decrease hate and revenge. For verbal actions, players always use false speech, malicious speech, and harsh speech to hurt other’s feelings. Importantly, verbal actions lead to bodily actions.
- Publicationการศึกษาเชิงวิเคราะห์ปรัชญาการศึกษาที่ปรากฏในหลักสูตรของโรงเรียนนายร้อยตำรวจพิพัฒน์ จันทร์รวม; PIPAT CHANRUAM (2014)This thesis has the following objectives: l)to study the general of philosophy of education, 2)to study the philosophy of education that appeared in the course of a police c£det, 3)to analyze the philosophy of education that appear in the course of a police cadet with study of general philosophy in currently, consisted to Western philosophy and Buddhist philosophy of education which the researchers collected data from primary and secondary documents including the associated. The results of this research were found that: Philosophy of education in this thesis is both by Western and Buddhist philosophy, but the researchers in this study bring only the six philosophies: l.Perennialism, 2.Essentialism, 3.Progessivism, 4.Reconstructionism, 5.Existentialism and 6.Buddhism. The six philosophies affect to education in the curriculum of Royal Police Cadet Academy that is every educational philosophy intervene in the course including course substance, the aim of the study and philosophy of education that appeared in the course. There are both advantages and items that should improve the management of the course.
- Publicationการศึกษาอักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทยพระพรศักดิ์ ฐิตเมโธ (ปรีชา); PHRA PORNSAK TITAMETO (PREECHA) (2019)วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาอักษรขอมที่ใช้ในประเทศไทย 2) เพื่อศึกษาอักษรขอมที่ใช้กับพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย 3) เพื่อวิเคราะห์อักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร โดยศึกษาจากหนังสือ เอกสาร วิทยานิพนธ์ และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า 1. อักษรขอมเป็น อักษรที่คนไทยได้นำมาจากรูปอักษรปัลลวะ โดยนำมาประยุกต์ใช้และมีการประดิษฐ์อักษรขึ้นมาใหม่ เริ่มใช้อักษรขอมมาตั้งแต่ก่อตั้งอาณาจักรไทยขึ้นมา เพื่อนำมาใช้เป็นของชนชาติตนเอง มีการพัฒนารูปแบบอักษรมาตามยุคตามสมัย โดยได้ใช้อักษรขอมและอักษรไทยควบคู่กันไปทั้งสองแบบ อักษรขอมมีการแยกอักษรขอมบาลีและอักษรขอมไทย ดังนั้นภาษาที่เราใช้จะมีอยู่สองภาษาคือภาษาขอมและภาษาไทย จนกระทั่งถึงในปัจจุบัน 2. อักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศนั้นเป็นการใช้ในพิธีการเกี่ยวกับพระพุทธศาสนา เป็นบทสวดมนต์ต่าง ๆ ที่เป็นภาษาขอมบาลี บทเทศนาที่เขียนไว้บนใบลาน เป็นทั้งภาษาขอมบาลีและภาษาขอมไทย เพราะมีความเชื่อว่าอักษรขอมเป็นอักษรที่ศักดิ์สิทธิ์ เป็นของสูงซึ่งมีไว้สำหรับพุทธศาสนาเท่านั้น ดังนั้นอักษรขอมกับพระสงฆ์ในพระพุทธศาสนาจึงแยกกันไม่ออกมาตั้งแต่โบราณกาล 3. อักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย เป็นอักษรขอมที่ได้พัฒนารูปแบบจากเดิมในอดีตจนกระทั่งมาถึงปัจจุบัน ให้เป็นรูปแบบที่อ่านง่ายเขียนง่ายกว่าเดิม เป็นที่ยอมรับและได้ใช้ศึกษาเล่าเรียนสืบทอดต่อ ๆ กันมา มีเอกสารต่าง ๆ ที่บันทึกไว้เป็นภาษาขอมอยู่มากมาย อักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย จะเขียนเป็นภาษาบาลีหรือบางทีก็เรียกว่าภาษามคธจะบันทึกเป็นภาษาขอมเท่านั้น เขียนเป็นคำสอนธรรมะ เขียนพระไตรปิฎก บทสวดมนต์ต่าง ๆ ดังนั้นแม้ว่าในปัจจุบันจะไม่มีการเรียนการสอนแบบเป็นทางการ แต่ก็มีบางวัดที่มีความรู้เรื่องอักษรขอมอยู่ก็ยังมีการสอนถ่ายทอดความรู้ให้กับผู้ที่สนใจอยู่บ้าง ซึ่งต่อไปถ้าไม่มีการสนับสนุนให้มีการเรียนการสอนหรือเผยแพร่ความรู้ก็จะต้องหายไปโดยปริยาย จึงเป็นการน่าเสียดายที่มรดกของชาติไทยที่มีมาตั้งแต่โบราณกาลมาต้องสูญสิ้นไป
- Publicationบูรณาการแนวคิดเชิงมนุษยนิยมในวรรณกรรมไทยเรื่องสั้นรางวัลซีไรต์พระมหาอำนาจ พลปญฺโญ (สวัสดี); Phramaha Amnat Palapanyo (Sawaddee) (2012)The objectives of the thesis entitled “Integration of the concept of humanism in S.E.A. write award short stories” were as follows: 1. To study the concept of humanism, 2. To study the Thai poem entitled “Khun Thong Jao Ja Klab muae Fa Sang” (Khun Thong will return at Dawn), 3. To study the integration of humanism in the S.E.A. write award short story, and 4. To propose a model and new body of knowledge on integration of the concept of humanism in S.E.A. write award short stories. The study was a documentary research collecting data from a S.E.A. write award short story named ‘Khun Thong Jao Ja Klab muae Fa Sang’, research works, books, articles, information in internet and in-dept interview on the concept of humanism in 5 aspects
- Publicationศึกษาวิเคราะห์ผญาภาษิตที่มีอิทธิพลต่อชาวอีสานพระทองพูน สุทฺธจิตฺโต (โจติ) (2014)