Search Results
A Multimodal Critical Discourse Analysis of Online Soft Drink Advertisements
Suphaborwornrat, Waluga, Punkasirikul, Piyaporn (2022)
The objectives of this study are to investigate verbal and visual semiotic resources employed as well as the cultural aspects embedded in the online soft drink advertisements. The data of this study was selected from the U.S. official soft drink..., Kress & van Leeuwen (2006)’s and Harrison (2008)’s social semiotics frameworks were adapted for analyzing visual resources. Third, Hofstede et al. (2010)’s cultural dimensional model was employed to discuss the cultural aspects in the advertisements
ภาพตัวแทนของวัฒนธรรมไทยผ่านการทำอาหารไทยในฝรั่งเศส
ซอทอง บรรจงสวัสดิ์, Banjongsawat, Sorthong (2020)
งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาการใช้สัญญะเพื่อนำเสนอภาพตัวแทนของวัฒนธรรมไทยในฝรั่งเศส โดยสถาบันสอนทำอาหาร Atelier Thai ที่เชี่ยวชาญในการสอนทำอาหารไทยในประเทศฝรั่งเศส ผู้วิจัยใช้แนวทางการวิเคราะห์แบบ Constructionist Approach ของสจ๊วต ฮอลล์ และแนวทางการวิเคราะห์สัญญะของโรล็องด์ บาร์ตส์ โดยเก็บข้อมูลจากภาษาที่ใช้ในสื่อประชาสัมพันธ์ ได้แก่ เว็บไชต์ และหน้าเพจเฟซบุ๊กขององค์กร ผลการวิจัยแสดงให้เห็นภาพของอาหารไทยที่มีเอกลักษณ์ มีความประณีต อร่อย และมีรสชาติที่หลากหลาย การทำอาหารไทยจัดเป็นการแสดงออกทางวัฒนธรรมในฐานะที่เป็นประเพณีและนำเสนอผ่านเรื่องเล่า นอกจากนี้ ความแปลกใหม่และความรื่นรมย์จากอาหารไทยยังช่วยเปิดโลกทัศน์ ป็นการค้นพบสิ่งใหม่ มีการใช้อุปลักษณ์ "อาหารไทยคือการเดินทาง" เพื่อบ่งบอกว่าสิ่งนี้ชักนำให้ผู้เรียนชาวต่างชาติได้รู้จักกับวัฒนธรรมไทย จากการศึกษายังพบด้วยว่าการเรียนทำอาหารไทยเปิดโอกาสให้ผู้เรียนได้เป็นผู้สร้างสรรค์ผลผลิตทางวัฒนธรรมด้วยตนเอง การสอนทำอาหารไทยจึงเป็นเครื่องมือที่มีประสิทธิภาพในการถ่ายทอดอัตลักษณ์ของวัฒนธรรมไทยให้เป็นที่รู้จักในประเทศฝรั่งเศส
Le regard à distance sur la Thaïlande contemporaine : approches sémiologiques d’une identité culturelle ambiguë à travers les images réalisées par les étrangers
Banjongsawat, Sorthong, ซอทอง บรรจงสวัสดิ์, ปรีดี พิศภูมิวิถี (2013)
Cet article aborde certains points de la thèse en sémiologie intitulée « La Thaïlande, pays de deux visages. Approches sémiologiques d’une identité culturelle ambiguë à travers le miroir des médias (presse, guides touristiques et autres discours publics) ». Il s’agit de l’étude des représentations culturelles de la Thaïlande à travers les images réalisées par les étrangers. Les images, constituées de signes qui ne s’interprètent que dans un contexte culturel donné, deviennent un champ d’interprétations et de recherche des significations au sujet de la représentation identitaire et de l’imaginaire d’une société. Notre objectif est de reconstituer « l’image à travers les images » vues par les autres. En nous tenant à l’analyse des signes, nous insistons sur les signes et les significations, les messages dénotés et connotés et les expressions symboliques que nous dégageons à travers des signes iconiques, plastiques et linguistiques. Par le regard à distance, la coexistence des éléments incongrus relevés de quelques exemples de notre corpus révèle certains aspects d’une identité ambiguë de la culture thaïlandaise.
การวิเคราะห์สัญศาสตร์ในศิลปะอาว็องท์การ์ดของคาร์ซีมีร์ มาเลวิช
พิมพ์พร ประจันตเสน, Pimpron Prajunthasen (2019)
This article is an attempt to analyze eight Kazimir Malevich’s Avant-Garde’s arts through investigation of the symbolic forms and the meaning of symbols by using Roland Barthe’s theory of semiotics. The findings marked that, to create his artistic
The Roles of Visual Design in Tablet Games for Children’s EFL Learning: A Social Semiotic Perspective
Vungthong, Sompatu (2018)
understanding of its roles in electronic educational materials, especially for language learning and teaching. Adopting a social semiotic perspective, this study combines Halliday’s (1994) systemic functional grammar with Kress and Van Leeuwen’s frameworks
การวิเคราะห์ความหมายคู่ตรงข้ามของ 'สุขภาพ' และ 'ความงาม' ในบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงาม
ฐิรวรรณ ดำรงรัตน์, Thirawan Dumrongrat (2015)
2556 โดยใช้วิธีการศึกษาวิเคราะห์ความหมายตามแนวทางทฤษฎีสี่เหลี่ยมสัญศาสตร์ (Semiotic square) และมายาคติ (Myth) ผลการศึกษาพบว่าบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงามมีการ นำเสนอความหมายเชิงโครงสร้างแบบคู่ตรงข้ามของ ‘สุขภาพ’ และ ‘ความงาม’ ในลักษณะที่...The research’s objective is to study the structural semantics of the binary opposition of ‘health’ and ‘beauty’ in health and beauty magazine advertorials which were published in 2013. The researcher applied the semiotic square and myth theories
การใช้ภาษาอังกฤษในเพลงฝรั่งเศส
สามาวดี ตรีกุล, Treekul, Samawadee (2013)
Generated by what we call "internationalization" or "globalization", humans speaking different languages can communicate more easily and frequently. Because of this, we see a linguistic phenomenon such as language contact which the sociolinguists call "code-switching". The situation of language contact is nowadays common and could occur between the standard language and the dialect, between two very different languages, for example between Chinese and Japanese or Japanese and German, or could occur between two very close languages like Chinese and Japanese, French and Spanish or French and English. This last example creates a Linguistic phenomenon called "Frenglish". Learning French and especially English is popular in all countries around the world because of the similar of these two languages: historical, political, economic, military, medical, scientific, cultural and educational. It should be noted that these two languages are indo-European languages and share structure and lexicon which facilitate contact between people knowing these two languages. It leads to mixing between these two languages, for example in advertising, in the press, on the Internet, in the news, or even in songs. This article considers the Frenglish concept in French songs. It concerns the analysis of a French linguistic phenomenon in contact with English. We focused on the problem of contact between French and English under the terms of neologisms, especially lexical borrowing and English words' Francization in French lyrics. We studied particularly in language contact between English and French, the following changes: gender attribution (masculine and feminine), number attribution (singular and plural), and morphosyntactic integration.
คําไทยในภูมิทัศน์ฝรั่งเศส: การศึกษาเชิงสัญญะของชื่อร้านอาหารไทยในปารีส
ซอทอง บรรจงสวัสดิ์, Banjongsawat, Sorthong (2015)
บทความนี้ศึกษาคําไทยที่ปรากฏอยู่ในภูมิทัศน์ฝรั่งเศส ผ่านการวิเคราะห์สัญญะของชื่อร้านอาหารไทยในปารีส ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า ชื่อร้านจํานวนมากมาจากชื่อสถานที่ที่รู้จักดีในเมืองไทย และมากกว่าครึ่งของชื่อที่วิเคราะห์ ใช้คําว่า “ไทย” หรือ “สยาม” เพื่อบ่งบอกความเป็นไทยการวิเคราะห์ความหมายสัญญะของชื่อไทยสะท้อนอัตลักษณ์ของร้านอาหาร ที่เชื่อมโยงกับอัตลักษณ์ของประเทศไทยด้วยข้อมูลเกี่ยวกับประวัติศาสตร์ ประเพณี ธรรมชาติ ระบอบการ ปกครอง และระบบสัญลักษณ์ นอกจากนี้การวิจัยนี้ยังเผยให้เห็นการใช้ศัพท์และโครงสร้างกลุ่มคําที่มีลักษณะลูกผสม ระหว่างภาษาไทย ฝรั่งเศส และอังกฤษ การศึกษาครั้งนี้ชี้ให้เห็นร่องรอยของวัฒนธรรมไทยในฝรั่งเศส ในฐานะที่เป็นส่วนหนึ่งของภูมิทัศน์ที่มีความหลากหลายทางวัฒนธรรม
การศึกษาสัญญะความเป็นชายผ่านโฆษณาเครื่องสาอางผู้ชายในจีน
ภัทรพงศ์ คงวัฒนา, 沈, 鹏, Kongwattana, Pattarapong (2016)
This article aims to study male cosmetics advertisements in China from a perspective of semiotics study. We selected samples from an online shopping website and analyze and categorize them by using semiology. We found that the advertisements have
Analyse sémiologique des couvertures des manuels de Français langue étrangère
Sillavatkul, Nithi, นิธิ ศีลวัตกุล (2020)
The objectives of this research are firstly to analysis the sign appearing on the book’s cover of French as a foreign language and secondly to study the trends of creating the book’s cover. Our corpus consists of 57 covers of the French book as a foreign language published from 2012-2018 by French publishers: CLE International, Hachette FLE, Didier FLE and Editions maisons des langues. For the research methodology, we use signal analysis method (méthode d’analyse systémique) proposed by Anne-Marie Houdebine. Our analysis is based on 3 stages: scene stage, icon or symbol stage, and semiolinguistic stage. The result shows that there are 18 signs in scene stage, 41 signs in icon stage and 21 signs in semiolinguistic stage. The interpretation is based on 4 themes namely the group of people, the electronic devices, the cool colors, and the tourist attractions in France and in French speaking countries. The findings suggested the highlight of the technology theme as the prime trend in book cover through the use of electronic devices. The frequent use of images of mixed group of people reflected the current multicultural society. Cool color tone, such as white, green, and blue suggested the sense of relaxation and relief while exploring the covers. Photos of tourist attraction and cities related to France were pervasively displayed to stimulate the country tourism. ; Cette recherche a pour but d’une part, d’analyser des traits systémiques présents dans les couvertures des manuels de FLE actuel et d’autrepart, d’étudier les tendances actuelles sur la conception des couvertures des manuels. Notre corpus se constitue de 57 couvertures des manuels de FLE publiés entre 2012 et 2018 par les maisons éditions françaises telles que CLE International, Hachette FLE, Didier FLE et Editions maisons des langues. En ce qui concerne l’analyse, nous utilisons une méthode d’analyse systémique élaborée par Anne-Marie Houdebine. Notre analyse se divise donc en trois strates: la strate scénique, la strate iconique et la strate sémiolinguistique.Quant aux résultats, nous avons trouvé 18 traits systémiques dans la strate scénique, 41 traits systémiques dans la strate iconique et 21 traits présentés dans la strate sémiolinguistique. Au niveau d’interprétation, nous avons choisi d’interpréter 4 groupes de traits qui sont: l’homme et le groupe des êtres-humains, les appareils numériques et électroniques, les aménagements urbains en France et dans les pays francophones et les couleurs «le bleu, le vert et le blanc». D’après nous, la tendance d’utilisation des objets dans la conception de couverture se tourne vers la technologie. Cela se fait grâce à l’utilisation des appareils électroniques et numériques. Cette tendance est aussi tournée vers la société multiculturelle suite à l’utilisation d’un groupe d’êtres humains sans tenir compte des apparences physiques. Également, les sensations de détentes et de relaxation sont présentes grâce à l’utilisation des couleurs froides: le blanc, le vert et le bleu ainsi que le voyage grâce à la présence majoritaire des aménagements urbains.